نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

زمین‌های «رها شده»‌ای که «رهاشده» نیستند

  • کد خبر: ۱۰۸۱۶۳
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
زمین‌های «رها شده»‌ای که «رهاشده» نیستند
روایت شهرآرا از پیگیری مشکلات یک زمین خالی در خیابان خادم الشریعه ۱۰ مشهد.

یلدا مهدوی | شهرآرانیوز؛ تازگی داشت؛ تازگی از این جنس که همان لحظه طرح مشکل مردم پاسخگویی خود را منوط به حضور در محله می‌کند و ۲۴ ساعت بعد هم مشکل حل می‌شود. مشکل از این قرار بود: زمین رها شده‌ای پاتوق معتادان شده بود و ساکنان از حضور کارتن خواب ها، احساس ناامنی می‌کردند.

در پیگیری مشکلات مردمی، این بار مشکل ساکنان خادم الشریعه را با رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری مشهد طرح کردیم. پاسخ او، اما با رفتن به محل مورد اعتراض مردم و گفتگو با آن‌ها همراه شد. از این جهت تازگی داشت. این تفاوت در پاسخگویی به مشکلات مردمی، رضایت مردم را به دنبال دارد؛ رضایتی از جنس دیده شدن و شنیده شدن.

زخم زمین

روایت ماجرا از زمین رها شده در خادم الشریعه ۱۰ در محدوده آتشکار ۱۸ شروع می‌شود؛ زمینی که به هم ریختگی اش آسایش ساکنان را هدف قرار داده است. چند شهروند با اوج گیری مشکلات این زمین، موضوع را با روزنامه شهرآرا مطرح می‌کنند. کلاته به نمایندگی از دیگر ساکنان محله می‌گوید: حداقل ۶ سال است که من به اینجا آمده ام و این زمین به همین شکل خشک و خالی رها شده است.

او ادامه می‌گوید: هیچ کس هم نمی‌داند مالک این زمین کیست و چرا به حال خود رها شده است؟ خودم هم پیگیری کردم و نتوانستم ردونشانی از مالک زمین پیدا کنم. قبول دارم که زمین رها شده در مشهد و محلات این شهر بسیار است، اما این زمین برای محله ما زخمی شده که آثار و تبعاتش دامن همه ساکنان محله را می‌گیرد.

زخمی که زمین به امنیت محله زد

او برای گفتن روی بد زمین رها شده محله خود به سراغ نمونه‌ها و مصداق‌ها می‌رود. نمونه‌هایی که به گفته او زیاد است؛ «بدترین چیزی که همه ساکنان این محدوده را آزار می‌دهد از بین رفتن امنیت محله است. داخل این زمین خالی چندین تکه شکسته دیوار بتنی وجود دارد که مربوط به یکی از ساخت وساز‌های همین محدوده است و، چون اینجا بی صاحب است، آن‌ها را اینجا رها کرده اند.»

این شهروند مشهدی ادامه می‌دهد: همین تکه‌های بزرگ بتنی که داخل زمین رها شده، پاتوقی برای معتادان درست کرده است؛ به طوری که هرشب بساط آتش و تزریق مواد مخدر در پناه این بلوکه‌ها بر پاست.

او می‌گوید: بوی مواد مخدر و آتشی که با سوختن چوب، پلاستیک و پارچه برپا‌ می‌کنند، امان ساکنان محله را بریده است.

کلاته اضافه می‌کند: اینجا خانواده زندگی می‌کند. بچه‌های ما مدرسه می‌روند. همسرانمان برای خرید بیرون می‌روند. آن قدر این زمین محله را ناامن کرده است که زنان جرئت ندارند با غروب آفتاب و تاریکی شب تنها از خانه بیرون بروند. به واسطه حضور همین معتادان چند باری هم در این محله خفت گیری صورت گرفته است.

نکته دیگر او دیدن صحنه‌های استعمال مواد مخدر توسط بچه هاست. او در ادامه می‌گوید: بچه‌ها را چگونه در برابر این وضعیت ایمن نگه داریم؟ آن قدر اوضاع خراب است که حتی شرم داریم مهمان دعوت کنیم.

وقتی دیگر کابل نداریم

این شهروند مشهدی در ادامه به وضعیتی که معتادان برای کابل‌های تلفن آن‌ها ایجاد کرده اند، اشاره می‌کند. می‌گوید: معتادان هر چند وقت یک بار کابل‌های تلفن را می‌دزدند. چندباری مخابرات آمد و وصل کرد. اما مگر یک بار دوبار است؟ آن قدر از این محدوده کابل سرقت کرده اند که دیگر مخابرات راضی به آوردن دوباره کابل نمی‌شود و الان چندماهی است که تلفن‌های کوچه قطع و بدون کابل است.

طرح مشکلات مردمی و مراجعه به محل

در پیگیری مشکلات ساکنان خادم الشریعه ۱۰ و آثار و تبعاتی که این زمین برای ساکنان این محدوده ایجاد کرده است با پیمان عزیزی، رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری مشهد تماس گرفتیم. این مقام مسئول در پاسخ می‌گوید: شهرداری اقدامات بسیاری برای زمین‌های رهاشده انجام داده است.

این طور بگویم که این زمین‌های رهاشده، رهاشده نیست. با این حال قبل از هر گونه پاسخگویی، فرصتی می‌خواهم که به محله مراجعه کنم و از نزدیک با مردم محل صحبت کنم. بعد از بازدید و صحبت با مردم، نتیجه را در گفت وگویی به شما اعلام می‌کنیم.

رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۱۰‌ می‌خواهد شماره یکی از شهروندان را به کارشناس خدمات شهری منطقه بدهیم تا با راهنمایی شهروند به محله مراجعه کنند. با این توضیحات قرار می‌شود دو ساعت بعد تماس بگیریم. یک ساعت بعد ساکنان محله نیز حضور رئیس خدمات شهری و کارشناس مربوط در محل را اطلاع می‌دهند.

آن طور که شهروندان می‌گویند در مراجعه مسئولان شهرداری منطقه ۱۰ و گپ وگفتی به مردم این قول داده می‌شود که چند تکه بزرگ دیوار بتنی داخل این زمین ظرف چند روز آینده توسط جرثقیل جمع آوری شود.

زمین رها شده را رها نمی‌کنیم

عزیزی طبق همان قول داده شده دو ساعت بعد از بازدید پاسخگوی سؤالات است. او در ابتدا تأکید می‌کند که زمین‌های رها شده، رها نیست و در این راستا سال گذشته پیگیری‌های بسیاری برای جمع آوری نخاله‌ها و زباله‌های رها شده داخل زمین انجام گرفته است.

رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری مشهد در ادامه به بازدید خود از محله خادم الشریعه اشاره می‌کند و می‌گوید: در انتهای خادم الشریعه ۱۰ که به آتشکار ۱۴، ۱۶ و ۱۸‌ می‌رسد چندین زمین بزرگ وجود دارد. از سال گذشته و در پی پویشی که برای مناطق حاشیه‌ای و سروسامان دادن به اراضی حاشیه‌ای داشتیم، اخطار‌های لازم به مالکان زمین‌های رها شده، داده شد. برای محدوده خادم الشریعه نیز بنر‌های اخطاریه نصب شده است.

عزیزی می‌گوید: با توجه به همین پویش و اقدامات انجام شده پاک سازی‌های خوبی از نظر نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های رها شده انجام داده ایم. برای این زمین نیز پیگیری‌های لازم انجام خواهد گرفت.

رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری مشهد سروسامان دادن به زمین‌های رها شده را یک اقدام بین بخشی می‌داند و در این باره می‌گوید: در حوزه زمین‌های رها شده، جدا از خدمات شهری، پلیس ساختمان و گروه فنی وعمرانی نیز پیگیری‌هایی دارند.

او به این نکته نیز اشاره می‌کند که با توجه به اینکه این زمین‌ها اغلب مالک دارند، باید برای سروسامان دادن به اراضی رها شده و رفع مزاحمت‌های این اراضی از سمت وسوی دستگاه قضایی دستور لازم صادر شود.

۲۷۷ قطعه زمین رها شده منطقه ۱۰

رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری مشهد می‌گوید: در این منطقه ۲۷۷ زمین رها شده داریم. برای چهار زمین رها شده که بنای نیمه ساز و مخروب داشتند، پس از پیگیری‌های لازم توانستیم مالک را پیدا و متعهد کنیم تا برای ساخت و تکمیل بنای خود اقدام کند. برای ۱۰ زمین نیز که بنای نیمه مخروب داشتند و معتادان از این بنا‌ها سوء استفاده می‌کردند پس از پیگیری از دستگاه قضایی، مجوز تخریب و دیوارکشی داده شد.

دیوارکشی برای کاهش آسیب‌های زمین‌های رها شده موضوعی است که عزیزی از آن به عنوان راه حل فوری یاد می‌کند و می‌گوید: دیوارکشی مستلزم اختصاص اعتباراتی است که متأسفانه برای امسال این اعتبار هنوز اختصاص نیافته است.

تماس شهروندان و رضایت آن‌ها

روز بعد از مراجعه رئیس خدمات شهری منطقه ۱۰، شهروندان خادم الشریعه ۱۰ در تماس با روزنامه خبر جمع آوری دیوار‌های شکسته بتنی را دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->